Российская экономическая
школа
Образовательные курсы Российской экономической школы, доступные для выбора студентам из вузов ассоциации
Язык курсов:
Английский

3
образовательных курса

Осень 2022
Передовые знания в области экономических наук
Период обучения с сентября по декабрь 2022 года
Офлайн
Обучение проходит офлайн в соответствии с расписанием
Все дисциплины преподаются на академическом английском языке

Курсы
Политическая экономика / Political Economy
In the last two or three decades, a thriving research program in political economics has shown that a proper understanding of economic phenomena in both developed and developing countries requires a consideration of the political and legal institutions in which markets operate. This course reviews key contributions in the field of political economics, both theoretical and empirical ones. First, it illustrates the key approaches to study democratic politics, elections, and policy choice. Second, it analyzes different political institutions, political transitions, and institutional dynamics. Finally, it looks at the instances of government failure, including corruption, state fragility, and violent conflicts.

Преподаватель: Р.С.Ениколопов

Период чтения курса
: 1 сентября – 30 октября 2022

Количество аудиторных часов: 42 часа

Количество мест для студентов Новой лиги: 5

Формат чтения курса: оффлайн

Входные требования к студентам: хорошее базовое знание экономики

Рабочий язык дисциплины: английский язык
Экономический рост / Economic Growth
Economic growth is one of the most important phenomena in Economics. The fact that income levels in the United States and Western Europe are at least thirty times greater than income levels in much of sub-Saharan Africa is the result of economic growth. Therefore, the question of why some countries grow faster than others is a central one in economic thought. This question was raised in Adam Smith's Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776). Although, this question is not a modern issue, economists have been studying economic growth, intensively, since the second half of the twentieth century.

The purpose of this course is to examine and explain theories of economic growth, as well as the closely related empirical literature on development economics. The first part of the course will cover some exogenous growth theories. We will examine the importance of physical capital, human capital and technological progress for economic growth. Then we move to micro founded growth theories in the second part of the course. The third part of the course will touch part of the endogenous growth theories focusing on poverty trap and long-run growth. The fourth part will examine some important empirical contributions to development economics.

Преподаватель: H. Zoaby

Период чтения курса: 31 октября – 25 декабря 2022

Количество аудиторных часов: 42 часа

Количество мест для студентов Новой лиги: 5

Формат чтения курса: оффлайн

Входные требования к студентам: хорошее базовое знание экономики

Рабочий язык дисциплины: английский язык
Институциональная экономика / Institutional Economics
In this course we will go through the main lessons learnt from the last 15 years of research, which have witnessed an explosion of empirical and theoretical work on institutions that revolutionized several fields of economics. The course will be based primarily on the critical review of empirical work guided by simple economic theory. The journey will start with a macro perspective: economic outcomes are influenced by economic institutions, which are determined by political institutions. But what are good political institutions, and why some countries have them, while others do not? We will answer this question in three steps. First, we will consider political institutions as «democracy» or «autocracy». This simplification, while apparently extreme, provides us with an insightful model of democratization that we can test using micro-data from the UK. Second, we will consider how States originate, why they emerge earlier in some areas than in others, and whether/when they originate as benevolent as opposed to predatory entities. Third, we will consider how political institutions work in divided societies. This will let us differentiate non-democratic societies and provide us with some insight on why some are more economically successful than others. Fourth, we will discuss how States consolidate, which is related to the State expansion in fiscal and legal capacity as well to nation building policies. Here culture plays a big role, so we will spend some time defining culture and discussing how it evolves. We will then review the evidence on how culture shapes the State, and how the States shapes political preferences through nation building policies. We will then take a closer look at State actors. While you may be familiar with politicians (i.e., elected civil servants), you might know less about bureaucrats (i.e., non-elected civil servants). Do they matter? If so, how are they selected? What kind of incentives do they have once in office? Finally, we will consider State repression as well as open conflict, i.e., the breakdown of the State. What determines the onset of conflict? What determines its intensity? Why do people participate in conflict, since none of them can individually expect to influence the outcome? What happens after the conflict is finished? Here the challenge is to re-integrate ex combatants in the society and to heal the relationship between the two sides that did violence on each other. The course can of course be expanded in several directions, so during the first two weeks I will gather student preferences for additional topics (in case we have time for that).

Преподаватель: Michele Valsecchi

Период чтения курса: 31 октября – 25 декабря 2022

Количество аудиторных часов: 42 часа

Количество мест для студентов Новой лиги: 5

Формат чтения курса: оффлайн

Входные требования к студентам: хорошее базовое знание экономики

Рабочий язык дисциплины: английский язык
Преподаватели курсов
Рубен Ениколопов
Профессор, ректор РЭШ
PhD, Гарвардский университет, 2008
Хосни Зоаби
Профессор (позиция поддерживается БФ «САФМАР»)
PhD, Еврейский университет в Иерусалиме, 2005
Микеле Валсеки
Профессор
PhD, Гетеборгский университет, 2012
Этапы записи на курсы
1
Заполнение и подача анкеты на сайте образовательных курсов
Срок подачи заявки на обучение: до 5 сентября
2
Обработка анкеты учебным отделом университета. После обработки анкеты Вы получите письмо с расписанием курса, а также со списком документов, необходимых для Вашей регистрации
3
Начало обучения. Вы уведомляете учебный отдел о намерении продолжить обучение и приступаете к учебе с последующим прохождением квалификационных испытаний для указания сведений о результатах обучения по курсу в вашем дипломе о высшем образовании
Прием заявок на осенние курсы закрыт. Следите за обновлениями платформы, чтобы не пропустить начало записи на открытые весенние курсы 2023 года.
Если у Вас появились вопросы, Вы можете их направить на нашу электронную почту
Email: info@unileague.ru
125 009, Москва, Газетный пер., д. 3−5, стр. 1, пом. I, офис 32
info@unileague.ru